اپل چگونه محبوبترین محصول فعلی خود را خلق کرد؟
فکر میکنید کدام محصول اپل بیشترین نرخ رشد را در میان محصولات این شرکت داشته باشد؟ آیفون؟ نه. اپل واچ؟ نه. شاید برایتان غافلگیرکننده باشد، ولی هدست بیسیم اپل موسوم به ایرپاد در حال حاضر با بیشترین سرعت در حال پشت سر گذاشتن پلههای ترقی است. شرکت تحقیقات کانترپوینت میگوید اپل پارسال ۶۵ میلیون ایرپاد فروخت و انتظار دارد که امسال با افزایشی ۵۴ درصدی این عدد را به ۱۰۰ میلیون برساند. این دستگاهها در کنار اپل واچ گروه محصولات پوشیدنی اپل را به بهترین کسب و کار این شرکت از نظر سرعت رشد تبدیل کردهاند.
به گزارش وبسایت وایرد، درآمد ایرپاد بهشکل خیرهکنندهای بالاست. ایربادهای اپل پارسال ۷.۳ میلیارد دلار برای این شرکت درآمدزایی داشتند و افزایشی ۱۲۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ به وجود آوردند. این دستگاهها ۵۰ درصد از سهم بازاری را در اختیار دارند که تحت عنوان لوازم جانبی مربوط به گوش شناخته میشود. گرگ جازویاک، معاون بازاریابی محصولات اپل، میگوید: «سرعت گستردگی ایرپاد در میان کاربران به مثابه شعلهور شدن آتش وحشی بود. این دستگاه بهتر از آن چیزی عمل کرد که ما هرگز تصورش را میکردیم.»
اپل چه تصوری داشت؟ ایرپاد صرفا ظرف چند دقیقه در طول کنفرانس رونمایی از آیفونهای سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این شرکت آن سال از آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاسی پرده برداشت که اولین آیفونهای فاقد جک ۳.۵ میلی متری هدفون بودند. در نتیجه، ایرپاد پاسخ مستقیمی بود برای کسانی که میخواستند بیدردسر بر روی آیفون جدید خود آهنگ گوش کنند.

کوپرتینوییها سالها پیش از معرفی ایرپاد به دنبال تولید ایرفون بیسیم بودند. جازویاک میگوید این شرکت از سالها قبل آیندهای را تصور میکرد که اتصال سیمی در آن جایی نداشت: «ما این محصول بیسیم فوقالعاده را داشتیم: آیفون. ولی چیزی که عجیب به نظر میرسید کسانی بودند که با هدفونهای سیمی آهنگ گوش میدادند. آنجا بود که از خودمان پرسیدیم، چرا باید سیمی وجود داشته باشد؟»
نکته جالب این که بخش عمده تحقیقات مربوط به طراحی ایرپاد پرو زمانی انجام شد که این شرکت بهدنبال ارتقای EarPods بود. اپل حتی پس از عرضه EarPods به گردآوری اطلاعات درباره گوشها ادامه داد. جازویاک میگوید: «ما با همکاری دانشگاه استنفورد به اسکن سهبعدی صدها شکل و استایل مختلف گوش مشغول شدیم تا طرحی یکاندازه خلق کنیم که برای گروه بزرگی از مردم پاسخگو باشد. ما در ایرپاد پرو این تحقیق را یک گام فراتر بردیم و گوشهای بیشتر و بیشتری را مورد مطالعه قرار دادیم. این مسئله به ما اجازه توسعه طرحی را داد که همراه با سه اندازه بالشتک متنوع برای درصد بزرگی از جمعیت دنیا مناسب بود.»
اپل اکتبر پارسال ایرپاد پرو را بهصورت آنلاین معرفی کرد. قیمت این دستگاه ۲۴۹ دلار بود و با ویژگی حذف نویز فعال به بازار آمد. ایرپاد پرو برای اولین بار بالشتک سیلیکونی داشت و سه اندازه از آن در جعبه این محصول قرار گرفته بود. ایرپاد پرو با برخورداری از استاندارد IPX4 در برابر آب مقاومت داشت.
اکنون طراحی ایرپاد آنقدر برجسته شده که امروزه تقریبا هر کسی میتواند این دستگاه را بر روی گوش کاربران شناسایی کند. ایرپاد پرو دسته کوچکتری نسبت به مدل عادی این دستگاه دارد ولی بدنه اصلی آن کمی چاقتر است. این طراحی شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر میرسید، اما حالا خیلی از شرکتها به نحوی از آن الهام گرفته و محصولات خود را با در نظر گرفتن استقبال خوب کاربران از ایرپاد میسازند.
